L17

L17 - jelte kruijer

 

De Lark 17 met de naam Ingrid is in 1937 gebouwd door Jacht- en Bootbouw Visser aan het Paterswoldse Meer. Opdrachtgever destijds was Hetty Heikens van het Familie Hotel in Paterswolde. Het bijzondere aan de bouwwijze van Visser is dat hij bouwde met ronde kimmen. Ook de nog in de vaart zijnde Lark 53 en Lark 80 zijn op dezelfde wijze door Visser gebouwd. De Lark 17 is gebouwd uit massief mahonie. Het vlak bestaat uit brede planken, de kimmen uit latjes, het vrijboord uit een massieve mahonie plank en het dek is gelegd van latjes mahonie. De Lark 17 heeft een roer waarbij de roerkoning in de hiel van de kiel zijn draaipunt heeft, vaak zie je ook Larken met een vrij hangend roer. Wie de trotse eigenaren van de Lark 17 zijn geweest weet ik helaas niet. Dat wil zeggen, ik weet alleen dat de eerste eigenaar Hetty Heikens was en de laatste eigenaar voor mij Ko Wierenga. Mogelijk kom ik er nog eens achter wie in de tussenliggende periode de eigenaren zijn geweest. Zelf heb ik de Lark 17 inmiddels zo’n 10 jaar in mijn bezit. Bij toeval zag ik de boot op de jachtwerf van Ko Wierenga in Foxhol, een plaatsje bij Hoogezand. De toenmalige eigenaar wilde de Lark in eerste instantie niet verkopen, maar een paar jaar later werd ik alsnog de trotse eigenaar. Ik wist dat het een behoorlijke klus zou worden om de 17 weer netjes in de vaart te krijgen. Mijn geluk was dat de boot op een paar details na nog geheel in originele staat was.

Wel ontbraken het roer, de helmstok, de overloop en enkele andere zaken. Verder was de romp geheel bedekt met polyester. Dit ging er redelijk makkelijk af, maar er moest daarna wel het nodige gebeuren aan het vlak. Voorgaande eigenaren hadden ook al wat noodreparaties uitgevoerd. Zo was de boot weer waterdicht gemaakt, door het gebruik van lood met daaronder kranten: de kranten zetten uit als deze nat werden, waardoor de scheuren werden afgedicht. Omdat de boot ronde kimmen heeft zijn er bij de bouw dunne gestoomde spantjes gebruikt. Al deze spantjes waren geknapt en moesten worden vervangen. Ondanks alle reparatiewerkzaamheden was ik zeer tevreden over de boot: een pracht project om op te knappen. Immers hij was nog in originele staat – mast, giek, gaffel en een goed zeil waren er nog bij. Wel heeft het opknappen lang geduurd, omdat ik er met tussenpozen aan werkte. Hier kwam een stroomversnelling in nadat ik een telefoontje kreeg van Johan Klaver. Johan is eigenaar van Lark 94 (voorgaand eigenaar: Luuk Hof) en was bezig Lark-eigenaren “op te scharrelen” met als doel hen te stimuleren de Larken terug in de vaart te brengen. Een geweldig initiatief. En het is hem gelukt! Chapeau! Dankzij dit initiatief zijn er momenteel al flink meer larken in de vaart. Na grondig opknapwerk kan ik zeggen dat ook de Lark 17 er weer redelijk uitziet.