L143

L143 - bas bruning

Tijdens de vlootschouw van de Sneekweek 2010, zag ik de Lark voorbij varen. Ik vond het een apart model. Dus na de vakantie ben ik eens op Google gaan zoeken. Informatie is moeilijk te vinden over de Lark, maar wat ik wel vond was de website van de Larkenclub. Toen ik het bootje beter ging bekijken op foto’s die op de website staan, begon ik het bootje steeds mooier te vinden. In het begin was dit nog niet echt het geval. Uiteindelijk heb ik de geschiedenis van de Lark gevonden en deze volledig doorgelezen. Wat mij de doorslag gaf om naar zo’n bootje op zoek te gaan, was dat er veel van deze bootjes in Twente hebben rondgevaren. Het leek mij dan ook leuk om te zorgen dat deze bootjes weer in Twente rond gaan varen, niet wetende dat de L142 van Harry Gierveld in 2010 te water is gelaten in Almelo en dat Ron Hubregtse in oktober 2010 zal gaan beginnen met de herbouw van de L49. 

Het werd tijd om eens contact op te nemen met Johan Klaver of er nog ergens bootjes te koop waren. Bootjes waren er niet te koop, zelfbouw was de enige optie. Het weekend daarop ben ik naar Oudega gereden om eens te kijken wat voor een club de Larkenclub is. Mijn vader wilde ook wel mee. Het leek mij wel een gezellige groep. Daar heb ik met Johan gesproken, hij zou de bouwtekening die week opsturen. Na gesproken te hebben met een aantal andere Larken-eigenaren, heb ik het telefoonnummer gekregen van Ron. Ik moest maar eens langs komen vertelde hij. Ron wilde ook een Lark gaan bouwen en woonde bij mij in de buurt. 

Thuis aangekomen was het plan niet om 1 Lark te bouwen, maar 2. Ik zou de L143 krijgen en mijn vader leek het wel leuk om het opvolgende nummer te nemen L144. Het heeft een tijdje geduurd om aan eikenhout te komen voor het binnenwerk. De lengtes was het probleem, deze had de zagerij niet meer liggen. Uiteindelijk ben ik 27 december van start gegaan. Ik hoopte dat de boot 28 mei mee kan doen op de Idzegasterpoelen, maar mijn deadline is het meedoen aan de Sneekweek 2011.