L140

L140 - johan klaver

Geschiedenis

Naar aanleiding van de stand op de beurs Boot Holland (febr 2007) en na het genot van een flesje korenwijn besloten wij ( Douwe Jan en Harry) twee nieuwe larken te bouwen. Op 18 oktober 2007 brachten wij een bezoek aan Johan Klaver. Van hem kregen wij een tekening en een peptalk. Op basis van de tekening hebben we de spantjes op ware grootte in karton uitgeknipt (nog dank aan de firma playmobil).

We besloten de boten op bokken te bouwen in de garage van Harry. Via een tip van Johan hebben we via marktplaats een partij mahoniehout op de kop getikt bij een handelaartje ergens in de Achterhoek. Op maandag 19 november 2007 zijn we daadwerkelijk met de bouw begonnen. Op 23 november hebben we de eerste spanten op de bokken uitgelijnd. Via Bouwmeester ACC in Amsterdam hebben we epoxylijm SP 106 inclusief microfibers 500. Ook eind november hebben we het vurenhout voor rondhouten en de bodem gekocht. 


De bouw

Op 7 december hebben we de eerste kniestukken verlijmd. De eerste keer ging het prompt fout vanwege afwijkende doseerpompen. Mengverhouding verdient bijzondere aandacht. Midden december hebben we een mal voor de kop gemaakt. De kop is gelamineerd uit 14 eiken houten latten. Eind januari zijn we begonnen met aanbrengen van de bodemplanken. De planken zijn aan de randen gevreesd om een sterkere verbinding te krijgen en met epoxy verlijmd. Op 30 januari starten we ook alvast met de opzet van bootje 2. Medio februari 2008 zijn de casco”s van beide bootjes klaar.

De bodem is een coating aangebracht van SP320 met een mat RE 100 gram. Op 26 februari worden de boten gedraaid en beginnen we met de dekspanten. Een enorme klus 15 dekspanten. We hebben niet bezuinigd op het plaatmateriaal voor de dekken. Dekken aangebracht. Lijkt makkelijker dan het is omdat de platen in twee richtingen gebogen moeten worden. Tussendoor werken we aan de rondhouten Begin augustus wordt in Heerenveen het lood voor de kiel gegoten. De kuiprand is oogstrelend mooi geworden. 

De afwerking

De rest van het jaar staat in het teken van de afwerking. Het maken van de kiel is een gigantische klus. Inmiddels zijn de zeiltjes besteld. De 140 krijgt een zeil van Molenaar. De 141 wordt uitgerust met een zeil van Gaastra. In oktober en november wordt het beslag er op geschroefd. In december worden de scheepjes gelakt en op  17 januari 2009 worden beide scheepjes op trailers geplaatst.

De doop van beide bootjes vindt plaats op 8 mei 2009.